Terapia zajęciowa

   

Obecnie coraz więcej osób doznaje różnych trudności w wykonywaniu czynności życiowych, nie może podołać wymaganiom szkolnym i zawodowym, staje się mniej samodzielnych. Pogarsza się ich jakość życia, a także zmniejsza poczucie zadowolenia. Terapeuci zajęciowi pomagają ludziom przezwyciężyć bariery i ograniczenia spowodowane urazem, chorobą, trudnościami psychologicznymi lub emocjonalnymi, zaburzeniami rozwoju, skutkami starzenia się lub stygmatyzacji społecznej.  

Głównym celem programu studiów w zakresie terapii zajęciowej jest kształcenie wyspecjalizowanych pracowników ochrony zdrowia oraz pomocy społecznej, którzy będą w stanie pomagać, samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami, osobom w odzyskiwaniu sprawności umysłowej i motorycznej, wspierając ich w osiąganiu większej niezależności w codziennych zajęciach, takich jak te wykonywane w domu, w szkole, w miejscu pracy lub w środowisku lokalnym. Absolwenci będą również przygotowani do modyfikowania otoczenia, wyposażenia domu, stanowiska pracy, zalecania sprzętów pomocniczych w celu poprawy jakości życia osób niepełnosprawnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Studenci terapii zajęciowej nabywają podstawowe umiejętności działania w zakresie zapobiegania, leczenia i rehabilitacji osób cierpiących na choroby i zaburzenia fizyczne i psychiczne, zarówno przejściowe, jak i trwałe.

Atuty naszego akademickiego programu kształcenia terapeutów zajęciowych to:

  • nacisk na doświadczenie praktyczne – to ponad 1000 godzin! Już od pierwszego roku studenci uczestniczą w zajęciach klinicznych oraz praktykach w szpitalach, domach pomocy, warsztatach terapii zajęciowej, przedszkolach, szkołach, studiując pod opieką profesjonalnych nauczycieli akademickich oraz czynnych zawodowo terapeutów zajęciowych,
  • przygotowywanie studentów do refleksji nad praktyką zawodową oraz prowadzenia badań naukowych oraz sprostania wyzwaniom informatyzacji i robotyzacji rehabilitacji i opieki,
  • kadra akademicka i szkoląca praktycznie to osoby dynamiczne, dbające o własny rozwój, przyjazne studentom, dzielące się wiedzą i doświadczeniem,
  • możliwość udziału w konferencjach, zjazdach seminariach, otwartych wykładach, dodatkowych szkoleniach oraz interesującej ofercie aktywności sportowych, społecznych, charytatywnych oraz studenckich kół naukowych (mamy ich ponad 100),
  • uczelnia jest członkiem ENOTHE – Europejskiej Sieci Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym, spełniając światowe wymagania kształcenia terapeutów zajęciowych.

Absolwenci terapii zajęciowej znajdują pracę w szpitalach, centrach rehabilitacji, hospicjach, ośrodkach pomocy społecznej, placówkach interwencji kryzysowej, warsztatach terapii zajęciowej, świetlicach terapeutycznych, ośrodkach profilaktyki i terapii uzależnień, przedszkolach oraz szkołach specjalnych i integracyjnych.

Zasady rekrutacji na rok akademicki 2025/2026:

Kierunek: terapia zajęciowa
Studia pierwszego stopnia, stacjonarne, 3-letnie

  1. Kandydaci legitymujący się tzw. „starą maturą” zobowiązani są posiadać na zaświadczeniu z OKE wyniki z egzaminu maturalnego z biologii lub z chemii lub z fizyki/fizyki i astronomii lub z matematyki lub z historii lub z wiedzy o społeczeństwie na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
  2. Kandydaci legitymujący się tzw. „nową maturą”, maturą europejską /EB/, maturą międzynarodową /IB/ zobowiązani są wykazać się zdaniem egzaminu maturalnego z biologii lub z chemii lub z fizyki/fizyki i astronomii lub matematyki lub historii lub z wiedzy o społeczeństwie na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.
  3. Liczbę punktów kwalifikacyjnych stanowi suma punktów uzyskanych za wyniki na egzaminie maturalnym.
    W przypadku zdania przedmiotu na poziomie podstawowym punkty zostaną przeliczone na poziom rozszerzony wg wzoru R = 0,5P, przy czym R i P mają znaczenie jak to określono w § 9 ust. 4.
    Dla wszystkich kandydatów maksymalna liczba możliwych do zdobycia punktów wynosi 100.

 

Kierunek: terapia zajęciowa
Studia drugiego stopnia, stacjonarne, 2-letnie

  1. Od kandydatów wymagany jest dyplom ukończenia studiów na kierunkach: terapia zajęciowa, pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia, fizjoterapia, muzykoterapia, arteterapia, edukacja artystyczna, logopedia, socjologia ze specjalnością praca socjalna.
  2. Obowiązuje rozmowa kwalifikacyjna z zakresu zagadnień podanych na stronie internetowej Uczelni.
  3. W ramach rozmowy kwalifikacyjnej można uzyskać maksymalnie 100 pkt.

Zobacz także